I. Zasób Składnicy Akt Komendy Miejskiej Policji w Bydgoszczy
Działalność archiwalną w resorcie Spraw Wewnętrznych prowadzi sieć archiwów, w których częścią składową jest również zasób archiwalny składnicy akt KMP w Bydgoszczy.
Zakres działania oraz zasady postępowania z materiałami archiwalnymi i dokumentacją niearchiwalną Policji szczegółowo reguluje Zarządzenie Nr 920 Komendanta Głównego Policji z dni 11 września 2008 r. w sprawie metod i form wykonywania zadań w zakresie działalności archiwalnej Policji (Dz. Urz. KGP NR 16, poz.95).
Składnica Akt KMP w Bydgoszczy posiada w swoich zbiorach:
- materiały archiwalne kategorii ,,A” o znaczeniu historycznym przechowywane trwale, które nie podlegają brakowaniu - dokumentacja ta stanowi część składową narodowego zasobu archiwalnego,
- materiały niearchiwalne kategorii ,,B” stanowiące dokumentację o czasowym krótkotrwałym znaczeniu praktycznym, które po upływie obowiązującego okresu przechowywania podlegają brakowaniu.
II. Udostępnianie akt
Materiały archiwalne mogą być udostępniane do celów:
- służbowych (uprawnionym podmiotom),
- naukowo-badawczych,
- publicystycznych i innych jeżeli nie narusza to prawnie chronionych interesów Państwa i obywateli.
Udostępnianie materiałów archiwalnych poza resort spraw wewnętrznych i administracji możliwe jest wyłącznie na podstawie pisemnego zezwolenia Ministra Spraw Wewnętrznych bądź osób przez niego upoważnionych.
Udostępnianie akt dla celów innych niż naukowo - badawcze wymaga od osoby ubiegającej się o ich udostępnienie wykazania swojego interesu prawnego.
Wniosek o udostępnienie akt zawierać powinien:
1. Imię i nazwisko, rodzaj i numer dokumentu tożsamości oraz adres do korespondencji-jeżeli zgłoszenie składa osoba fizyczna lub jej upoważniony przedstawiciel.
2. Nazwę i siedzibę osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, oraz imię i nazwisko, rodzaj i numer dokumentu tożsamości osoby upoważnionej, której mają być udostępniane materiały-jeżeli zgłoszenie składa osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej.
3. Wskazanie materiałów lub określenie tematu, którego one dotyczą.
4. Określenie celu i proponowany sposób wykorzystania udostępnienia materiałów.
Wnioski i zapytania o możliwość korzystania z materiałów archiwalnych zgromadzonych w Składnicy Akt KMP w Bydgoszczy należy kierować w formie pisemnej na adres:
Zespół ds. Ochrony Informacji Niejawnych
Komenda Miejska Policji w Bydgoszczy
ul. J.K. Chodkiewicza 32, 85-667 Bydgoszcz,
Szczegółowe zasady udostępniana materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej zawierają:
- Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 23 sierpnia 2016 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2016 r. poz. 1506),