Aktem prawnym regulującym sposób przyjmowania i załatwiania spraw w Komendzie Miejskiej Policji w Bydgoszczy oraz jednostkach jej podległych jest:
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz.U. z 2021 r., poz.735 z późn. zm.);
- decyzja Nr 187/2015 Komendanta Miejskiego Policji w Bydgoszczy z dnia 10 grudnia 2015 roku w sprawie wprowadzenia instrukcji kancelaryjnej w komórkach i jednostkach organizacyjnych Komendy Miejskiej Policji w Bydgoszczy.
Komenda Miejska Policji w Bydgoszczy przyjmuje sprawy przesłane pocztą tradycyjną oraz drogą elektroniczną zgodnie z opublikowanymi na stronie BIP KMP w Bydgoszczy danymi teleadresowymi, bądź za pośrednictwem Elektronicznej Skrzynki Podawczej KMP w Bydgoszczy na platformie e-PUAP.
Wszystkie sprawy realizowane są zgodnie z kompetencjami nadanymi Regulaminem Komendy Miejskiej Policji w Bydgoszczy z dnia 21 marca 2018 roku ze zmianami, z zachowaniem określonych terminów w oparciu o procedury wynikające z obowiązujących przepisów prawa. W przypadku zwłoki bądź niezałatwienia sprawy w terminie z przyczyn niezależnych od właściwej komórki czy jednostki organizacyjnej Komendy, informuje się stronę podając przyczynę zwłoki, wskazując nowy termin realizacji sprawy. Pisma wpływające do Komendy zgodnie z wewnętrznymi uregulowaniami podlegają rejestracji w prowadzonych urządzeniach ewidencyjnych (tj. dziennikach podawczych, korespondencyjnych, rejestrach tematycznych), przedłożeniu właściwemu przełożonemu celem dekretacji, w której wskazuje pracownika odpowiedzialnego merytorycznie za realizację całej sprawy.