Szanowni Państwo.
Prawo do powszechnego składania skarg i wniosków jest prawem zagwarantowanym wszystkim obywatelom art. 63 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 22 kwietnia 1997 roku.
Tryb rozpatrywania skarg i wniosków regulują przepisy Działu VIII Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1257 z późn. zm.) oraz Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 roku (Dz. U. 2002 r. Nr 5 poz. 46) w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków. Cytowane Rozporządzenie w §5 przewiduje także możliwość złożenie skargi za pomocą poczty elektronicznej. Zgodnie z §5 wspomnianego Rozporządzenia „Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu". Przyjmujący zgłoszenie sporządza protokół z opisem treści sprawy, w każdej jednostce organizacyjnej Policji w ustalonych dniach i godzinach.
W ujęciu ogólnym przedmiotem SKARGI w rozumieniu art. 227 kpa mogą być kwestie dotyczące zaniedbań, nienależytego wykonywania zadań, przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw przez policjantów lub pracowników cywilnych Policji.
Przedmiotem WNIOSKU w rozumieniu art. 241 kpa mogą być sprawy ulepszenia oraz usprawnienia pracy Policji bądź inicjatywy, zmierzające do lepszego zaspokojenia potrzeb i oczekiwań społeczności lokalnych.
Terminy rozpatrywania skarg i wniosków
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 237 i 244 Kodeksu postępowania administracyjnego skargi i wnioski załatwiane są:
- bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu miesiąca,
- posłowie na Sejm, senatorowie i radni, którzy wnieśli skargę we własnym imieniu, albo przekazali do załatwienia skargę innej osoby zawiadamiani są o sposobie jej załatwienia lub o stanie jej rozpatrzenia w terminie 14 dni,w razie niemożności załatwienia skargi w powyższych terminach, na jednostce organizacyjnej Policji spoczywa obowiązek powiadomienia skarżącego o przyczynie zwłoki i wyznaczenia nowego terminu załatwienia skargi.
- za datę, od której liczy się powyższe terminy, należy uznać datę wpływu skargi/wniosku bezpośrednio do jednostki organizacyjnej Policji, właściwej do jej załatwienia.
W przypadku, gdy jednostka Policji - wskazana przez skarżącego jako adresat – nie jest właściwa do jej rozpatrzenia, obowiązana jest niezwłocznie nie później jednak niż w terminie 7 dni, przekazać ją właściwemu organowi, zawiadamiając równocześnie o tym skarżącego, albo wskazać mu właściwy organ.
Rozpatrywanie skarg/ wniosków
Postępowanie skargowe jest uproszczonym postępowaniem administracyjnym, kończącym się zawiadomieniem skarżącego o sposobie jego załatwienia – stanowiskiem organu. Postępowanie to nie przewiduje trybu odwoławczego.
Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi/ wniosku (odpowiedź na skargę, wniosek) powinno zawierać:
- oznaczenie organu, od którego pochodzi,
- wskazanie, w jaki sposób skarga została załatwiona,
- podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego osoby upoważnionej do załatwienia skargi.
Zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi powinno zawierać ponadto uzasadnienie faktyczne i prawne.
W przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności – organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy – bez zawiadamiania skarżącego.
Informacje dotyczące sposóbu złożenia skargi/ wniosku
Skargi/wnioski można składać:
- listownie - na adres Komenda Miejska Policji w Bydgoszczy ul. J.K.Chodkiewicza 32, 85-667 Bydgoszcz,
- osobiście - składając skargę w Zespole Kontroli Komendy Miejskiej Policji w Bydgoszczy przy ul. J.K.Chodkiewicza 32, 85-667 Bydgoszcz, od poniedziałku do piątku w godzinach 7:30 – 15:30,
- za pomocą poczty elektronicznej – na adres zespolkontroli-bydgoszcz@bg.policja.gov.pl,
- za pomocą elektronicznej platformy usług administracji publicznej - ePUAP.
Skarga/ wniosek powinny zawierać:
- imię i nazwisko skarżącego;
- dokładny adres zamieszkania (miejscowość, kod pocztowy, ulicę, numer domu, numer mieszkania);
- dokładny opis zdarzenia.
Ważne!
1) Warunkiem otrzymania odpowiedzi na skargę lub wniosek jest wskazanie adresu do korespondencji pocztowej.
2) Skargi/wniosku nie można złożyć telefonicznie.
3) Skargi w imieniu innych osób można składać wyłącznie za ich wiedzą i zgodą. Brak zgody powoduje, że taką skargę pozostawia się w aktach skargi bez udzielenia odpowiedzi występującemu.
4) Zgodnie z § 8 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków, skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska oraz adresu osoby wnoszącej sprawę pozostawione będą bez rozpoznania.
Komendant Miejski Policji w Bydgoszczy w sprawach skarg i wniosków przyjmuje interesantów we wtorki w godz. 14:00 - 17:30 w siedzibie Komendy Miejskiej Policji w Bydgoszczy mieszczącej się przy ul. J.K. Chodkiewicza 32 w Bydgoszczy. |
Statystyka przyjmowania skarg i wniosków w Komendzie Miejskiej Policji w Bydgoszczy:
Tabela do analizy skarg i wniosków za 2015 rok
Tabela do analizy skarg i wniosków za 2014 rok
Tabela do analizy skarg i wniosków za 2013 rok