W 2012 roku Wydział Kontroli Komendy Miejskiej Policji w Bydgoszczy przeprowadził 6 kontroli w trybie zwykłym. Łącznie sprawdzeniu poddano na zasadzie wielokrotności 9 komórek i jednostek organizacyjnych podległych KMP w Bydgoszczy. Przeprowadzone kontrole dotyczyły niżej wymienionych zagadnień:
1.“Prawidłowość i terminowość wykonywania czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia oraz jakość sprawowanego nadzoru w tym zakresie”. Kontrolą objęto Wydział d/s Wykroczeń i Postępowań Administracyjnych KMP w Bydgoszczy.
W trakcie kontroli stwierdzono nieprawidłowości w zakresie:
- nieprzekazywania na miejscu zdarzeń stosownego pouczenia o uprawnieniach osoby pokrzywdzonej,
- czasowej bezczynności w ramach prowadzonego postępowania w sprawach o wykroczenie,
- lakonicznego przesłuchiwania świadków,
- stosowania pouczania na podstawie art. 41 KW wobec osób, które formalnie posiadały status świadka,
- stosowanie niewłaściwego pouczenia o art. 27 § 2 kpow w stosunku do osób zawiadamiających o wykroczeniu, a nie będących pokrzywdzonym,
Przyczyny powstania nieprawidłowości - niewystarczający i nieskuteczny nadzór ze strony kierownictwa jednostki sprawowany nad przedmiotowym zagadnieniem.
W celu wyeliminowania uchybień zobowiązano Naczelnika Wydziału Wykroczeń i Postępowań Administracyjnych KMP w Bydgoszczy do:
- objęcia przedmiotowej problematyki efektywnym nadzorem poprzez doraźne sprawdzanie materiałów postępowań w sprawach o wykroczenia pod kątem terminowości i prawidłowości realizowanych zadań służbowych,
- skutecznego egzekwowania od funkcjonariuszy realizacji poleceń i dyspozycji wydawanych w kartach nadzoru, dekretacjach,
- zobowiązano wszystkich policjantów do bezwzględnego dokumentowania realizowanych czynności,
- zwrócenia uwagi funkcjonariuszom odpowiedzialnym za ujawnione nieprawidłowości
- przeprowadzenia jednej rozmowy dyscyplinującej z funkcjonariuszem, który dopuścił się przewinienia dyscyplinarnego określonego w art. 132 ust. 3 pkt. 2 Ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 roku o Policji w zw. z Zarządzeniem nr 323 Komendanta Głównego Policji z dnia 26 marca 2008r w sprawie metodyki wykonywania przez Policję czynności administracyjno - porządkowych w zakresie wykrywania wykroczeń oraz ścigania ich sprawców z późn. zm.
2. Ocena jakości przyjmowania zgłoszeń dotyczących kradzieży samochodów oraz podjętych działań wykrywczych. Formy i jakość sprawowanego nadzoru”. Kontrolą objęto poniższe jednostki i komórki organizacyjne: KP Bydgoszcz-Fordon, KP Bydgoszcz- Szwederowo.
W trakcie kontroli przeprowadzonej w KP Bydgoszcz-Fordon stwierdzono nieprawidłowości w zakresie:
- pomijania w zawiadomieniach istotnych informacji niezbędnych do prowadzenia działań wykrywczych,
- sposobu i zasadności przeprowadzenia czynności dowodowych,
- braku ukierunkowania działań ze strony przełożonych
Przyczyny powstania nieprawidłowości – niestaranne wykonywanie wstępnych czynności służbowych, nieskuteczny nadzór ze strony kierownictwa jednostki sprawowany nad sposobem i jakością materiału dowodowego.
W celu wyeliminowania uchybień zobowiązano Komendanta KP Bydgoszcz-Fordon do :
- Zwrócenia uwagi kierownictwu Wydziału Kryminalnego na niewystarczający sposób sprawowania nadzoru nad prowadzonymi postępowaniami, oraz na możliwość korzystania z systemu sprawdzeń „ISKIP”,
- Egzekwowania od policjantów obowiązku rzetelnego i merytorycznego przyjmowania zawiadomień o kradzieży pojazdów,
- wzmożenia nadzoru nad prowadzonymi postępowaniami przygotowawczymi w celu eliminacji nieprawidłowości stwierdzonych podczas kontroli,
- zwrócenia uwagi funkcjonariuszom odpowiedzialnym za ujawnione błędy i nieprawidłowości,
W trakcie kontroli przeprowadzonej w KP Bydgoszcz-Szwederowo stwierdzono nieprawidłowości w zakresie:
- poprawności i kompletności sporządzanych protokołów przyjęcia zawiadomienia o przestępstwie (nieprawidłowości dot. 70,96% spraw),
- jakości czynności podejmowanych na miejscu zdarzenia,
- braku merytorycznej oceny wstępnych czynności dowodowych przez przełożonych,
Przyczyny powstania nieprawidłowości - niewystarczający i nieskuteczny nadzór ze strony kierownictwa jednostki sprawowany nad przedmiotowym zagadnieniem.
W celu wyeliminowania uchybień i nieprawidłowości zobowiązano Komendanta KP Bydgoszcz-Szwederowo do :
- zwrócenia uwagi kierownictwu Wydziału Kryminalnego na niewystarczający sposób sprawowania nadzoru na prowadzonymi postępowaniami, oraz możliwość korzystania z systemu sprawdzeń „ISKIP”,
- egzekwowania od policjantów obowiązku rzetelnego i merytorycznego przyjmowania zawiadomień o kradzieży pojazdów,
- wzmożenia nadzoru nad prowadzonymi postępowaniami przygotowawczymi w celu eliminacji nieprawidłowości stwierdzonych podczas kontroli,
- zwrócenia uwagi funkcjonariuszom odpowiedzialnym za ujawnione błędy i nieprawidłowości,
- udzielenia wyczerpującego instruktażu,
Ponadto zobowiązano Naczelnika Wydziału Kryminalnego KMP w Bydgoszczy do:
a/ zwiększenia nadzoru w KP Bydgoszcz – Szwederowo i KP Bydgoszcz-Fordon nad wszystkimi postępowaniami przygotowawczymi dot. kradzieży pojazdów, w ten sposób, że nie rzadziej niż raz na kwartał zleci funkcjonariuszom Wydz. Kryminalnego KMP w Bydgoszczy dokonanie sprawdzeń prowadzonych postępowań pod kątem działań procesowych i operacyjnych,
b/ podjęcia kroków zmierzających do zapewnienia całodobowego dostępu do możliwości korzystania - w ramach działań operacyjnych - z systemu sprawdzeń „ISKIP”.
3. Prawidłowość pełnienia służby przez policjantów Ogniwa Przewodników Psów Służbowych Wydziału Patrolowego KMP w Bydgoszczy oraz sprawowania nadzoru przez przełożonych w tym zakresie. Kontrolą objęto Ogniwo Przewodników Psów Służbowych Wydziału Patrolowego KMP w Bydgoszczy.
W trakcie kontroli stwierdzono nieprawidłowości w zakresie:
- braku adnotacji w notatniku służbowym dot. aprowizacji psa/psów lub wykazywanie w notatnikach służbowych 1,5 godzinnej aprowizacji psów służbowych,
- braku odprawiającego lub rozliczającego ze służby,
- samodzielne odprawianie się do służby,
- braku wskazania w notatniku służbowym (odprawa) miejsca szkolenia psa,
- braku wskazań w notatniku służbowym dowódcy patrolu (w niektórych przypadkach także braku składu patrolu),
- prowadzenia jednocześnie dwóch notatników służbowych;
- braku wskazań godzin pełnienia służby w notatniku służbowym;
- rozbieżności wpisów dot. służby,
- braku wprowadzonych lub błędnie wprowadzonych danych do systemu SESPol
Przyczyny powstania nieprawidłowości - niewystarczający i nieskuteczny nadzór ze strony kierownictwa jednostki sprawowany nad przedmiotowym zagadnieniem
W celu wyeliminowania uchybień podjęto następujące działania:
a/ Udzielono wyczerpującego instruktażu kierownikowi Ogniwa Przewodników Psów Służbowych KMP w Bydgoszczy w zakresie:
- sprawowania właściwego i rzetelnego nadzoru nad podległymi funkcjonariuszami, w tym odpowiedniego dokumentowania wykonywanych kontroli zarówno w notatnikach służbowych jak i w książce nadzoru,
- sporządzania grafików służby z wcześniejszym uwzględnieniem dni wolnych wynikających z uzasadnionych potrzeb policjantów,
- planowania służb z uwzględnieniem wypracowanych zarówno nadgodzin jak i niedogodzin,
- planowania służb z uwzględnieniem optymalnego wykorzystania policjanta w patrolu jednoosobowym,
- egzekwowania właściwego i czytelnego rozpisywania notatników służbowych przez podległych policjantów;
b/ Zwrócono uwagę specjaliście Wydziału Patrolowego KMP w Bydgoszczy oraz kierownikowi Ogniwa Wywiadowczego KMP w Bydgoszczy na konieczność sprawowania właściwego i skutecznego nadzoru zarówno w trakcie prowadzonych odpraw, jak i rozliczeń policjantów po służbie oraz wskazywanie ujawnionych nieprawidłowości;
c/ Udzialanie wyczerpujących instruktaży funkcjonariuszom odpowiedzialnym za ujawnione błędy i nieprawidłowości;
d/ Rozważenia dokumentowania odpraw służbowych i zadaniowania policjantów z wykorzystaniem systemu SWD;
e/ Przeprowadzenia czynności wyjaśniających w zakresie ujawnionych nieprawidłowości w systemie SESPol zgodnie z Zarządzeniem nr 1147 KGP z dnia 22 września 2010 oraz zmieniającym je Zarządzeniem nr 140 KGP z dnia 28 grudnia 2012 r zmieniające zarządzenie w sprawie planowania strategicznego, sprawozdawczości i oceny pracy policji.
Ponadto Zastępca Komendanta Miejskiego Policji w Bydgoszczy udzielił Naczelnikowi Wydziału Patrolowego KMP w Bydgoszczy wyczerpującego instruktażu w zakresie sprawowania właściwego nadzoru nad podległymi policjantami. Jednocześnie zobowiązał go do wdrożenia działań zmierzających do wyeliminowania ujawnionych nieprawidłowości oraz mających na celu usprawnienie funkcjonowania podległego Ogniwa.
4. „ Posiadanie, przydzielanie oraz użytkowanie przez funkcjonariuszy sprzętu techniki policyjnej”. Kontrolą objęto wszystkie podległe KMP w Bydgoszczy Komisariaty Policji oraz Wydziały i komórki organizacyjne.
W trakcie kontroli nie stwierdzono nieprawidłowości w zakresie ewidencjonowania sprzętu techniki policyjnej. Ujawniono natomiast rozbieżności w stanie ewidencyjnym i faktycznym latarek służbowych z ładowarką typu SL – 20XP/501 będących na stanie Wydziału Ruchu Drogowego oraz Patrolowego KMP w Bydgoszczy. W wyniku sprawdzenia ujawniono brak 11 latarek przydzielonych na Wydział Patrolowy.
Przyczyny powstania nieprawidłowości - niewystarczający i nieskuteczny nadzór ze strony kierownictwa ww. komórki organizacyjnej.
W związku z ujawnionymi brakami wszczęto postępowania szkodowe.
5. “Prawidłowość i terminowość wykonywania czynności: wyjaśniających w sprawach o wykroczenia i w postępowaniach przygotowawczych oraz jakość sprawowanego nadzoru w tym zakresie w Posterunku Policji w Białych Błotach".
W trakcie kontroli stwierdzono nieprawidłowości w zakresie:
- bezczynności w toku prowadzonych postępowań w sprawach o wykroczenia oraz
- nieuzasadnionego przekroczenia terminu instrukcyjnego,
- błędów formalnych polegających zwłaszcza na braku pouczenia lub niewłaściwym pouczeniu o treści art. 27§ 1 kpow, art. 27 § 2 kpow, art. 56a kpow,
- błędów formalnych we wnioskach o odstąpienie od skierowania do Sądu Rejonowego wniosku o ukaranie,
- nieterminowej rejestracji w systemie KSIP wszczęcia postępowania przygotowawczego, rejestracji sprawców przestępstwa,
- nieprzestrzegania terminów realizacji czynności wyznaczonych przez prokuratora nadzorującego postępowanie,
- bezczynności i opieszałości czynności realizowanych w toku postępowań przygotowawczych,
Przyczyny powstania nieprawidłowości - niestaranne wykonywanie czynności służbowych, niewystarczający i nieskuteczny nadzór ze strony kierownictwa jednostki sprawowany nad przedmiotowym zagadnieniem.
W celu wyeliminowania uchybień i nieprawidłowości zobowiązano Komendanta KP Bydgoszcz-Błonie do:
- objęcia całokształtu kontrolowanej problematyki osobistym nadzorem,
- wypracowania skutecznego obiegu dokumentów pomiędzy KP Bydgoszcz Błonie i PP w Białych Błotach pozwalającego na wyeliminowanie nieuzasadnionych okresów bezczynności spowodowanych przekazywaniem materiałów,
- rozważenia zorganizowania szkolenia w zakresie prowadzenia postępowań przygotowawczych dotyczących oszustw na portalach internetowych,
- zobowiązania Naczelnika Wydziału Prewencji do objęcia efektywnym nadzorem służbowym problematyki związanej z realizacją zadań służbowych w ramach prowadzonych czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia przez policjantów PP Białe Błota,
- zobowiązania Naczelnika Wydziału Kryminalnego do objęcia efektywnym nadzorem służbowym problematyki związanej z realizacją zadań służbowych w ramach prowadzonych postępowań przygotowawczych przez policjantów PP Białe Błota,
- przeprowadzenia rozmów dyscyplinujących z Naczelnikiem Wydziału Prewencji, Wydziału Kryminalnego KP Bydgoszcz-Błonie i Kierownikiem Posterunku Policji w Białych Błotach na okoliczność niewłaściwie sprawowanego nadzoru nad funkcjonariuszami, co jak wykazano, miało bezpośredni wpływ na powstanie uchybień i błędów stwierdzonych w toku kontroli, oraz 6 funkcjonariuszami Posterunku Policji w Białych Błotach.
|